Carrefour wycofa się z Polski?
Carrefour działa w Polsce od 1997 roku i liczy około 800 placówek w różnych formatach. O planach wycofania się francuskiego giganta z polskiego rynku mówiło się od dłuższego czasu, a ostatnio temat powrócił.
W tym tygodniu portal LSA poinformował, że firma zleciła jednemu z banków przeprowadzenie sondy dotyczącej możliwości sprzedaży swoich aktywów w Polsce, a także w Argentynie. Jednocześnie według tego samego serwisu sieć, mimo tak długiej obecności na polskim rynku, nigdy nie osiągnęła wystarczających zysków, by być konkurencją dla rosnących w siłę dyskontów.
Wycofanie się Carrefoura z Polski byłoby kolejną tego typu decyzją sieci w ostatnim czasie, bo wcześniej w tym roku poinformowała ona o opuszczeniu rynku włoskiego. Gospodarczy dziennik „Les Echos” przypomina, że prezes Alexandr Bompard mówił wcześniej o strategicznym przeglądzie aktywów grupy. Oficjalne komunikaty firmy są jednak oszczędne.
„Na półmetku realizacji swojego planu strategicznego Carrefour 2026 oraz w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe, Grupa Carrefour rozpoczęła analizę swojego portfela biznesowego, obejmującą wszystkie obszary jej działalności i modele organizacyjne. W związku z trwającym procesem, nie komentujemy plotek rynkowych na ten temat” – przekazało Interii biuro prasowe Carrefoura.
Kto może przejąć biznes Carrefoura?
Co może stać się ze sklepami sieci? Według cytowanego przez Interię dra Mariusza Woźniakowskiego z Katedry Marketingu i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego potencjalnie każdy z dużych podmiotów jak Dino, Biedronka czy Lidl mógłby być zainteresowany ich przejęciem. Jednocześnie ekspert nie uważa, by którakolwiek z sieci zdecydowała się na kupno całości. „Bardziej prawdopodobny jest podział – różne formaty sklepów i lokalizacje mogą znaleźć różnych nabywców” – mówi dr Woźniakowski.
Podobnego zdania jest prof. Jolanta Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego: „Dino wydaje się naturalnym kandydatem ze względu na dynamiczny rozwój, dobrą sytuację finansową i rosnącą skalę działalności, co może ułatwiać integrację nowych placówek. Biedronka i Kaufland mają silne zaplecze kapitałowe oraz doświadczenie operacyjne, ale ich udział w rynku jest już na tyle duży, że ewentualne przejęcie części sklepów mogłoby wymagać zgody organów antymonopolowych”.
Biedronka, Lidl i Netto odnoszą się do plotek
Na rynku jest też Netto, które w odpowiedzi na zapytanie Business Insider przekazało jednak, że nie komentuje na razie sprawy. Rynkowych spekulacji nie chce także komentować właściciel Biedronki.
Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska, informuje zaś: „Obecnie koncentrujemy się na rozwoju organicznym, ale z uwagą monitorujemy rynek pod kątem nowych szans biznesowych”.