To koniec takich promocji w Biedronce czy Lidlu. Rząd chce wprowadzić zakaz

Polacy chętnie korzystają z promocji z gratisami jak „5+5”, „8+8” czy „10+10”. Zanosi się jednak na to, że niedługo ta kategoria produktów nie będzie mogła być obejmowana ani nimi, ani żadnymi innymi. Rząd planuje zaostrzyć przepisy.
Rząd chce zakazać takich promocji, fot. Shutterstock

Zakaz promocji na piwo

Sieci handlowe jak Lidl, Biedronka czy Żabka chętnie wprowadzają rozmaite akcje promocyjne na piwo, np. oferując gratisy przy zakupie określonej ilości sztuk. Zanosi się jednak na to, że niedługo takie praktyki mogą zostać ukrócone. Resort zdrowia chce zakazać promocji tego napoju.

Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przewiduje wprowadzenie całkowitego zakazu. Obecnie zakazane są reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. Projekt nowej ustawy zakłada, że w jego sprzedaży niedozwolone będzie stosowanie m.in. upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych.

Wśród kar ograniczenie wolności

Projekt zakłada także podniesienie kar za nielegalną reklamę i promocje napojów alkoholowych. Po zmianach minimalna wysokość grzywny wyniosłaby 20 tys. zł, a maksymalna – 750 tys. zł. Obecnie to od 10 do 500 tys. zł. Planowane jest ponadto uzupełnienie katalogu kar o ograniczenie wolności.

Zmiany również w opakowaniach

Problemem dla resortu zdrowia jest też aktualna forma sprzedaży. W reakcji na niedawne kontrowersje wokół tzw. alkotubek, planowane jest wprowadzenie przepisu mówiącego, że opakowania do 300 ml będą mogły być wykonane tylko ze szkła lub metalu. Zabronione będzie też wprowadzanie do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to trzeci kwartał 2025 roku. Ministerstwo Zdrowia chciałoby, by zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia 2026 roku.

Źródło: DlaHandlu, PAP

Czytaj dalej: